Jeg har ferie. I et par uker har jeg reist rundt i Skandinavia. Da blir det alltid til at jeg vurderer hotellene. Forskjellene er fascinerende. Jeg er ofte innom hoteller i Stavanger. Hva heter Hotell Atlantic? Det heter selvsagt ikke Hotell Atlantic. Det er bare gjester som bruker det gamle navnet. Så hva heter Hotell Atlantic? Svaret kommer etter hvert.
Jeg bor ofte på hotell. Dessverre har kjedebølgen gjort dem kjedelige med årene. Hoteller er som butikker, før kunne vi gå i en handlegate og bli overrasket. Nå ser handlegata lik ut i alle storbyer. Kjedebutikkene ligger på rekke og rad. Det er egentlig litt rart. De fleste av oss leter etter det unike, de som har det lille ekstra som utgjør hele forskjellen.
Det er lett for et hotell å sjarmere gjestene. Vi er stort sett i godt humør når vi booker inn på et hotell. Likevel minner skranken i resepsjonen oss om et samlebånd. Vi blir sett på som en uendelig rekke av gjester, mens alle ønsker å bli sett på som et individ. Det skal bare et par lure spørsmål til for å sjarmere oss. «Så fin dialekt du har. Hvor komme du fra?»
Frokosten er kanskje den viktigste testen et godt hotell må bestå. Sjekk for eksempel eggene. Noen hoteller serverer egg kokt på en gjennomsnittstid som skal treffe både de bløte og de harde av oss. Dermed treffer de ingen. Det mest vanlige er to varianter. Harde og bløtkokte egg. Problemet er at de nesten alltid er kalde. Kalde egg betyr stryk, men verre er det med eggerøra. Mange hoteller lager eggerøre av pulver.
På større hoteller er det gjerne litt avstand mellom kaffe, melk og juice og der vi finner et ledig bord. Da er det fryktelig irriterende når juicen serveres i bitte, små glass. Det er mulig hotellet tror de sparer på å bruke små glass, men resultatet er bare at jeg tar to – tre glass med meg til bordet
Jeg har latt meg overtale til å bli medlem i kundeklubben til en av kjedene. Dermed får jeg poeng etter hvert opphold. Trodde jeg. Ved utsjekking i Sandnes spurte jeg om poengene, men fikk beskjed om at jeg hadde booket feil, så jeg fikk ikke poeng. Jeg hadde ikke booket via kjedens egen nettside. Et godt hotell hadde sagt at selvsagt får du poengene, men husk at neste gang må du booke via vår nettside.
Sist lørdag lå jeg på et hotell i Skien som serverer kveldsmat. Varm kveldsmat. Før var det gjerne vafler og kaffe som ble tilbudt på ettermiddagen. Nå finnes det altså hoteller som serverer gratis varmmat på kveldstid. Jeg så utenlandske turister som ble imponert. Til og med lensmannen på Moi var innom og spiste kveldsmat. Lunddølene vet alltid hvor det er mulig å få seg et gratis måltid.
En ny syke har spredd seg på hotellene. Tomme minibarer. Jeg kan forstå at hotellene er lei av gjester som ikke betaler, men tomme minibarer peker på oss alle som kjeltringer. Det er nesten like dumt som å gi hotellene navn som ingen husker. Hotell Atlantic heter for eksempel Radisson Blue Atlantic Hotel.