Det ble ingen god morgen for mange som skulle lese de ferske nyhetene i papiravisa til kaffekoppen mandag morgen. I 13.000 postkasser lå det ingen Aftenblad. Skikkelig dumt for dere og skikkelig dumt for oss. Mange har ringt, og vi har forklart at det er 69 ruter dette har gått ut over, og at avisa di kommer, den kommer bare seinere enn vanlig. Vi beklager.
Siste uka i januar dro medieledere fra hele Norden på vekkelsesmøte til London for å få presentert Facebooks lynraske nyhetstjeneste. (Se innslag fra Dagsrevyen) Instant Articles-funksjonen til Facebook er en integrering av nyhetssaker direkte på Facebook, der saken får et elegant design og laster lynkjapt.
Aftenbladet har dessverre tekniske problemer med flere av artiklene i dag, og i enkelte artikler onsdag. Du har kanskje sett at enkelte av sakene våre ikke dukker opp på skjermen din. I stedet får du en hvit skjerm med dette bildet. Ikke helt det du ønsket deg, vil jeg anta. Du kan da oppdatere siden ved å trykke F5 eller trykke refresh i nettleseren din. Da kommer saken til slutt.
Lei av pusekatter og vinglass i solnedgang? Karianne og 40.000 andre får rogalandsnyhetene rett i nyhetsfeeden sin på Facebook. Aftenbladet har en egen nyhetsside på Facebook der du både får de gode historiene og de kritiske sakene. Det er fort gjort at Facebook-feeden til flere av oss blir fylt opp av søte kattunger og absurde historier nesten fra virkeligheten.
Når løper vi andres ærend? Her er en historie fra denne uka. 1. Stine er misfornøyd med bussen. Skriver innlegg på Kolumbus’ Facebook-side i en kjærlighetsbrev-sjanger. 2. Kolumbus svarer i samme sjanger, i håp om positiv oppmerksomhet. 3. Aftenbladet lager sak på kommunikasjonen. Om jeg hadde innsikt i Kolumbus sin strategi for sosiale medier, så vedder jeg at det er et punkt om nettopp dette.
Å planlegge en reise med fly er noe av det mer uforutsigbare å finne på denne uka, i alle fall om du har booket en flytur med fine haleror. Hvilke valg har egentlig vi rogalendinger når flybransjen setter seg på bakhjula? Toget? Toget! Tenk å slippe å stå opp i otta for å nå 07-flyet. Det er utrolig lite fristende å ligge en hel natt en halvmeter over senga i frykt for ikke å våkne når klokka ringer klokka 05.00.
I høst har vi gjort vårt for å lette på trafikkinfarktet i regionen. Aftenbladet kan ikke bygge veier eller dobbeltspor, vi kan heller ikke sørge for at politikerne blir enige – men vi kan gjøre vårt for at de reisende vet om køene og de smarte reisemåtene i morgenrushet og i ettermiddagsrushet.
Nå har vi eksperimentert i ei uke med vår nye Snapchat, etter at Snapchat selv satte kjepper i hjulene våre. Nyhetsformidlingen fremstår lik som tidligere, men blir produsert i selve appen. Eneste endringen brukerne vil oppdage, er at det er noe dårligere bildekvalitet enn tidligere, men vi har landet på at dette er jo litt av sjarmen med hele Snapchat.